Uit onderzoek van TenneT, de landelijke netbeheerder, en de regionale netbeheerder Stedin blijkt dat er enige ruimte op het elektriciteitsnetwerk valt te creëren. Dit zal echter onvoldoende zijn voor alle grootverbruikers die nu op de wachtlijst staan. Het onderzoek werd op 10 juni gepresenteerd.
Flexibel vermogen, door spitsuren in verbruik te vermijden en opslag in batterijen, ontstaat er wat lucht op het overvolle elektriciteitsnetwerk in Zeeland. Afhankelijk van waar de (industriële) grootverbruikers gevestigd zijn, kunnen bedrijven worden aangesloten. Maar pas in 2035 is het laatste knelpunt opgelost.
Er zijn sterke regionale verschillen te zien. In de regio’s Schouwen-Duiveland, Tholen, Sint-Philipsland, Walcheren en de Bevelanden kunnen de netbeheerders 305 MW van de gevraagde 425 MW aan vermogen op de wachtlijst aansluiten. In die regio’s kunnen de meeste klanten op de wachtlijst geholpen worden. Vlissingen-Oost, waar Stedin op 15 mei op haar netwerk congestie afgekondigde, valt hier echter buiten.
Voor Zeeuws-Vlaanderen geldt dat de netbeheerders slechts een zeer beperkt deel van de bedrijven aan een nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen helpen. In deze regio staat 290 MW aan vermogen op de wachtlijst, waarvan 120 MW kan worden aangesloten. Dat is slechts 1 van de 29 klanten op de wachtlijst.
Kijk voor meer informatie op de website van Impuls Zeeland. Via die site kun je ook het rapport downloaden.
Tot 1 oktober 2024 kunnen eigenaren en erfpachters van bedrijfspercelen een beroep doen op de provinciale subsidieregeling Vergroening Bedrijfspercelen.
Voorwaarden
De subsidie dekt 50% van de kosten van maatregelen, van minimaal € 10.000 tot maximaal € 50.000 per aanvraag. Aanvragen worden beoordeeld op de mate waarin ze bijdragen aan de biodiversiteit en klimaatadaptatie.
De maatregelen moeten binnen twee jaar na verlening van subsidie zijn uitgevoerd. Lees ook de samenvatting en voorwaarden van de regeling. De provincie kent nog andere regelingen voor toekomstbestendige bedrijventerreinen voor gemeenten en samenwerkende bedrijven.
Noodzaak
Het klimaat verandert. Daardoor hebben we in onze omgeving steeds vaker te maken met extreem weer. Denk aan langere periodes van droogte en hitte, maar ook aan heftige regenbuien en stormen. Het klimaatbestendig inrichten van bedrijfspercelen is belangrijk om in te spelen op die weersextremen. Toch zijn deze omgevingen vaak grijs en versteend.
Voordelen
Vergroening en minder verharding op bedrijventerreinen hebben veel voordelen, ook voor medewerkers en bezoekers. Een groen bedrijventerrein maakt de werkomgeving gezonder en aantrekkelijker. Een natuurlijke omgeving zorgt voor hogere productiviteit en meer werkplezier.
Daarnaast heeft vergroening bedrijfseconomische voordelen:
• De natuurlijke koeling van een groen dak van het pand verlaagt energiekosten en voorkomt hittestress op warme dagen.
• Lagere energielasten in koudere maanden. Bomen vangen wind, dat zorgt ervoor dat gebouwen minder snel afkoelen. In Zeeland is dat zeker een meerwaarde.
• De vastgoedwaarde van een bedrijfsperceel stijgt bij vergroening met 5 tot 10 procent.
• Minder kans op wateroverlast, groen vangt regenwater op en zorgt dat meer water de grond in kan zakken.
Provincie Zeeland zet met deze subsidieregeling een belangrijke stap richting een groene en klimaatbestendige toekomst voor bedrijfspercelen en kantoorlocaties.
Kosteloze terreinscan
Voor ondernemers kan het lastig zijn om de vergroeningskansen op hun perceel in kaart te brengen. Daarom is het mogelijk om voorafgaand aan de subsidieaanvraag een kosteloze terreinscan te laten uitvoeren. Een expert adviseert dan over de mogelijkheden om het perceel klimaatadaptiever en biodiverser in te richten. Vervolgens worden bedrijven begeleid bij het opstellen van een goed plan en een goede subsidieaanvraag.
Biodiversiteit
Maatregelen zijn bijvoorbeeld de aanleg van wadi’s, waterdoorlatende verharding, groene daken en de aanplant van bomen, hagen en struiken. Vaak geven klimaatbestendige maatregelen ook een impuls aan de biodiversiteit. Twee vliegen in één klap!
De Deltaweg is onderdeel van de noord-zuidverbinding die van Rotterdam over onder andere Schouwen-Duiveland naar Terneuzen loopt. De N256 is daarmee een van de belangrijkste verkeersaders van Zeeland en een van de drukste wegen van de provincie. Ook de Zeelandbrug maakt deel uit van deze route.
Om de verkeersveiligheid en doorstroming tussen Colijnsplaat en Goes te verbeteren, heeft het college van Gedeputeerde Staten een startnotitie opgesteld voor de Provinciale Staten.
Inrichtingsvarianten
Uitgangspunten zijn nog steeds een weg met 2 rijstroken met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Er moet voldoende ruimte zijn voor calamiteitenverkeer en het is de bedoeling dat de kruispunten bij de Langeweg en Goes worden aangepakt. Ook wordt onderzocht hoe de verkeerssituatie bij de Zandkreeksluis kan worden verbeterd.
Eerder zijn al mogelijke inrichtingsvarianten onderzocht om de capaciteit en de veiligheid van de weg te vergroten. Gemeenten langs de route en belangenorganisaties (waaronder VNO/NCW) hebben hierin meegedacht. Ook zijn verschillende informatiebijeenkomsten en consultatieronden langs belanghebbenden georganiseerd.
Deze notitie markeert de start van het project Deltaweg. In de eerste stappen wordt gedefinieerd welke omvang het project precies krijgt en wordt dit uitgewerkt naar een ontwerp.
Planning
Naar verwachting nemen Provinciale Staten in juni 2024 een besluit over de voorgestelde startnotitie van Gedeputeerde Staten. Daarna wordt een projectteam gevormd dat een projectplan opstelt. Vervolgens komt er een ontwerp dat afgestemd zal worden met betrokken partijen en de omgeving. Dit gebeurt naar verwachting vanaf juni 2025. Naar verwachting wordt medio 2026 een besluit genomen over de uitvoering van het project. Zodra er voldoende financiële middelen zijn, kan de schop de grond in.
Wat de aanpak zal kosten is nog niet bekend. Dat hangt af hoe het wegontwerp en de verschillende onderdelen worden uitgewerkt. Binnen de gekozen variant kunnen er nog keuzes gemaakt worden. Naar verwachting zal de nieuwe route tussen de 58 miljoen en 135 miljoen euro kosten. Voor de eerste stappen is een voorbereidingskrediet aangevraagd van 2 miljoen euro.
Op 6 februari sloten Dockwize, de OSD en gemeente Schouwen-Duiveland een samenwerkingsovereenkomst. De komende 2 jaar zal Dockwize ondernemers op Schouwen-Duiveland op maat ondersteunen bij de volgende stap in hun bedrijfsvoering.
Dockwize biedt al meer dan 14 jaar Zeeuwland breed programma’s voor ondernemers aan. Op hun locatie aan de Edisonweg in Vlissingen kun je ook (flex)werkplekken, loodsen, vergaderruimtes en test- of demo faciliteiten huren en worden (ludieke) evenementen georganiseerd.
Vitaliteit
Net als de OSD heeft Dockwize tot doel de vitaliteit van ondernemers en het ondernemersklimaat versterken. Daar waar de OSD werkt aan verbinding, samenwerking en belangenbehartiging, levert Dockwize inhoudelijke expertise en ondersteuning en versterking van het individuele ondernemerschap.
Financiering
De afgelopen drie jaar ondersteunde Dockwize zo’n 25 ondernemers op Schouwen-Duiveland in een van de programma’s naar hun volgende stap. De gemeente Schouwen-Duiveland vindt die praktische ondersteuning belangrijk en ziet nog volop kansen voor de eilandelijke ondernemers. Zij financiert de samenwerking voor de komende twee jaar.
Vragenformulier
De samenwerking moet leiden tot een bredere bekendheid van de mogelijkheden die Dockwize ondernemers biedt via de ondernemersprogramma’s. De komende tijd gaat de ondernemers- en innovatie hub achterhalen welke thema’s en kwesties bij de ondernemers leven. Dit gebeurt via een online vragenformulier. Aan de hand van de uitkomsten komt er een gericht aanbod aan programma’s.
Vul het formulier in
Doe mee aan de inventarisatie van Dockwize en geef aan waar jij als ondernemer behoefte aan hebt, tegen aanloopt en wat je mist aan expertise of ondersteuning.
Vul de online vragenlijst in via deze link naar Dockwize.
Tijdens de ALV van de OSD, op 10 april, presenteert Dockwize de resultaten met een toelichting over de nadere uitwerking van de programma’s.
Ook de ondernemers in Bruinisse hebben ingestemd met de oprichting van een bedrijveninvesteringszone (BIZ). Daarmee is de 4de BIZ-organisatie een feit.
De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland stimuleert het instellen van een BIZ al vele jaren. Hiervoor stelt hij jaarlijks 40.000 euro beschikbaar. Een BIZ is een publiek-private samenwerking voor een afgebakend gebied (de zone) met als doel om projectmatig het werkgebied van een BIZ te verbeteren. De deelnemers, dat zijn de ondernemers en/of eigenaren in de zone, bepalen samen welke verbeterprojecten dat zijn.
Heffing
Als het merendeel van de ondernemers in een BIZ voor oprichting van zo’n investeringszone stemmen, is iedere ondernemer of eigenaar verplicht mee te doen. De gemeente legt hun een heffing op die ten goede komt aan de BIZ. Die heffing is gebaseerd op de WOZ-waarde. Een BIZ wordt voor maximaal 5 jaar aangegaan. Daarna kunnen de deelnemers opnieuw stemmen over verlenging (met maximaal 5 jaar) of stopzetten.
Plannen
In een actieplan, met begroting, leggen de deelnemers hun projecten vast. Voorbeelden zijn gebiedspromotie, organiseren van evenementen, feestverlichting, meer groen, de inzet van een BIZ-manager. Met andere woorden, het gaat om de leefbaarheid, veiligheid, ruimtelijke kwaliteit of economische ontwikkeling van de zone.
De projecten vanuit de BIZ zijn aanvullend op de gemeentelijke taken, zij vervangen ze niet.
Schouwen-Duiveland
Er zijn vanaf 2024 4 BIZ-organisaties op Schouwen-Duiveland. Sinds een jaar heeft Burgh-Haamstede een BIZ en in Renesse is onlangs de BIZ voor 5 jaar verlengd. In Zierikzee heeft de binnenstad sinds 1 januari 2022 een BIZ.
De weersextremen van de afgelopen jaren gaan hun tol heffen. Ook deze zomer begon extreem droog en dat heeft grote invloed op de opbrengst van diverse gewassen. Agrariërs op Schouwen-Duiveland beschikken niet of nauwelijks over zoet water. Zij kunnen hun gewassen niet voorzien van het water in het kiem- en groeiseizoen.
Omringd door zout water, met zoute kwel in droge periodes en brak slootwater, kunnen de boeren op Schouwen-Duiveland in droge tijden de akkers niet beregenen. Dit jaar leidde het gebrek aan regen tijdens de kiemperiode tot minder opbrengsten.
De overvloedige regen in de periode erna zorgde voor doorwas en misvormingen. Schimmels en plagen in de gewassen nemen door deze veranderende weersomstandigheden toe. Terwijl de kwaliteit van producten jaarlijks afneemt.
Agrarisch Schouwen-Duiveland (ASD) slaat dan ook alarm. Volgens hun persbericht dreigt de uienteelt te verdwijnen van het eiland en is de doperwtenoogst inmiddels al gehalveerd. Er moet meer snijmais worden ingekocht en aangevoerd omdat de opbrengsten onvoldoende zijn en ook de fruitteelt ziet een daling in de opbrengst (15 tot 20%).
Het watersysteem is niet ingericht op de weersextremen die zich al een aantal jaren voordoen. Nog steeds is de reflex om het regenwater zo snel mogelijk af te voeren in plaats van op te vangen. Wel is sinds 2019 is een living lab gaande op Schouwen-Duiveland in samenwerking met tal van organisaties, waaronder de ZLTO en ASD. Dit living lab doet onder de naam Broedplaats Zoet Water Schouwen-Duiveland onderzoek naar duurzame zoetwatervoorzieningen, waaronder het bufferen van zoet water.
ASD pleit naast het bufferen van zoet water ook voor een externe aanvoer om de lokale landbouw levensvatbaar te houden. Een pijpleiding tussen het Haringvliet en Schouwen-Duiveland kan zorgen voor een permanente beschikbaarheid van zoet water. En daarmee voor meer perspectief voor de agrarische sector om de transitie naar een toekomstbestendige landbouw te realiseren.